درباره «بل ۲۱۲» (Bell ۲۱۲)، هلیکوپتر حامل رئیس جمهور + عکس اولین تبلت پوکو چه زمانی رونمایی می‌شود؟ هوش مصنوعی پلتفرم «دیوار» چطور کلاهبرداران را شناسایی می‌کند؟ بهبود شارژدهی باتری در اندروید ۱۵ تگرگ چگونه به وجود می‌آید؟ + عکس نسخه فوق پیشرفته هوش مصنوعی «جمنای لایو» با توانایی مکالمه زنده رونمایی شد شواهدی جدید از زمان عرضه گلکسی S24 FE تریلر سینماتیک بازی Assassin’s Creed Shadows منتشر شد اطلاعاتی جدید از دوربین و نمایشگر گلکسی S۲۵ کنترلر Proteus برای بازیکنان دارای معلولیت ایکس باکس رونمایی شد + مشخصات توصیه‌های ایمنی برای مقابله با آسیب‌های سیل ویدئویی جدید از حرکات حیرت‌انگیز ربات انسان‌نمایUnitree G1 | رقیب اطلس بوستون داینامیکس گوگل قابلیت جدید درک بصری را برای جمینای معرفی کرد + ویدئو برنامه‌های جدید صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مدیرعامل ابرآروان: دلیل اختلال و کندی اخیر اینترنت ایران حملات سایبری و ناتوانی زیرساخت است تریلر جدید بازی The Rogue Prince of Persia + زمان عرضه OpenAI قابلیت‌های صوتی و تصویری جدید ChatGPT را معرفی کرد نسخه دسکتاپ ChatGPT رونمایی شد GPT-4o، مدل جدید هوش مصنوعی OpenAI، معرفی شد محققان می‌گویند هوش مصنوعی یاد گرفته‌ چطور انسان‌ها را فریب دهد

اولین تصاویر تمام‌رنگی تلسکوپ «جیمز وب» ناسا به زودی منتشر می‌شود

• ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
اولین تصاویر تمام‌رنگی تلسکوپ «جیمز وب» ناسا به زودی منتشر می‌شود
تلسکوپ فضایی جیمز وب که با همکاری ناسا ESA (آژانس فضایی اروپا) و آژانس فضایی کانادا (CSA)، به فضا فرستاده شد، اولین تصاویر تمام‌رنگی و داده‌های طیف سنجی خود را در ۱۲ جولای ۲۰۲۲ منتشر خواهد کرد.
ترجمه شهرآرانیوز - بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین رصدخانه‌ای که تا به حال به فضا پرتاب شده است، برای اینکه بتواند کار علمی را آغاز کند و ابزارهای خود را با محیط فضایی خود کالیبره و آینه‌هایش را تراز کند، یک دوره شش ماهه آماده‌سازی را پشت سر گذاشته است.

اریک اسمیت، دانشمند برنامه وب در مقر ناسا در واشنگتن، گفته است: انتشار اولین تصاویر تمام‌رنگی وب لحظه‌ای منحصربه‌فرد را برای همه ما به ارمغان خواهد آورد تا از منظره‌ای که بشر هرگز قبلاً ندیده است شگفت‌زده شویم. این تصاویر اوج دهه‌ها فداکاری و صرف استعداد خواهند بود، اما آن‌ها فقط آغاز راه خواهد بود.»

کلاوس پونتوپیدان، ستاره‌شناس و دانشمند پروژه «جیمز وب» گفته است: «هدف ما برای اولین تصاویر و داده‌های وب، نمایش ابزار قدرتمند تلسکوپ و آماده‌شدن برای ماموریت علمی آینده است. این تصاویر مطمئنا ستاره‌شناسان و عموم مردم را شگفت‌زده خواهد کرد.»

معمولاً فرآیند تبدیل داده‌های خام تلسکوپ به تصویر نهایی که اطلاعات علمی درباره کیهان را مخابره می‌کند، از هفته‌ها تا یک ماه طول می‌کشد

برنامه‌ریزی برای انتشار اولین تصاویر تمام‌رنگی وب مدت‌هاست در حال انجام است و این تلسکوپ جدید آنقدر قدرتمند است که پیش‌بینی دقیق آنچه در این تصاویر می‌بینیم دشوار است. جوزف دی پاسکوال، توسعه‌دهنده اصلی تصاویر علمی، گفته است: «چیزهایی وجود دارد که ما انتظار داریم و امیدواریم ببینیم، اما تا زمانی که تصاویر و داده‌های مادون قرمز با وضوح بالا را نبینیم، نمی‌دانیم دقیقا با چه چیزی روبه رو خواهیم شد.»

جهان اولیه، تکامل کهکشان‌ها در طول زمان، چرخه حیات ستارگان، و جهان‌های دیگر بخشی از اطلاعاتی است که از تصاویر جیمز وب کسب خواهیم کرد.

فراتر از آنچه قبلا برای وب برنامه‌ریزی شده است، اکتشافات غیرمنتظره‌ای هم وجود دارد که ستاره‌شناسان نمی‌توانند آن‌ها را پیش‌بینی کنند. برای مثال در سال ۱۹۹۰ هنگامی که تلسکوپ فضایی هابل به فضا پرتاب شد، انرژی تاریک کاملا ناشناخته بود ولی اکنون یکی از هیجان انگیزترین حوزه‌های اخترفیزیک است. آیا وب هم کشفی این چنینی خواهد داشت؟

منبع: ناسا